Du må växla upp men du växlar aldrig ner, du ska bara driva rakt igenom stormen. Kroppen kommer acceptera det.

8km för mig är inga problem att lösa fysiskt men det som gör det hela fysiskt jobbigt är när det mentala börjar lura kroppen. Huvudet lurar kroppen till att gärna vilja smyga tillbaka in i sin comfort zone där det är bekvämt, där pulsen ligger på en stabil raksträcka, där musklerna inte krampar av chocken när det händer någonting ovant.

Vi tar mitt löppass som exempel, 8km stod på schemat, en distans jag aldrig någonsin sprungit förut. Första kilometern känns bra, helt okej faktiskt men så kommer andra kilometerna, då börjar det krampa i främre delen mellan foten och smalbenet. Jag känner mig tung, klumpig och det krampar, både i främre delen mellan fot och smalben samt strax under vaden på baksidan. Låren stryker också med på banan. Varför? För att kroppen redan vid 2km är chockad över vad det är som händer men det känns fortfarande bra. Det som gjort det jobbigt är att huvudet försöker lurar kroppen till att bli bekväm igen och kliva tillbaka in i sin comfort zone.

Krampen håller i länge, närmare bestämt upp till 3km, då återstår bara 5km till mål. Får ”order” av Sebastian att börja räkna spårvagnar utanför fönstret. Sebastian frågar mig flera gånger under varje kilometer upp till 8 km om hur jag mår och jag svarar tillbaka med allt från att jag mår bra, till att jag mår illa, till att det krampar och åh, pust, stön och aj. Det enda svaret som accepteras är att jag mår skitbra, det är det jag ska intala mig själv, det är det jag ska intala kroppen och det är det enda han nöjer sig med som svar, annars kommer frågan igen, ”Jag frågar dig igen, hur mår du?”

Så vad händer? Jo huvudet börjar fokusera på rätt saker, jag måste fokusera på att räkna spårvagnar, på att andas lugnt. Det tar inte lång tid förrän huvudet glömmer av att kroppen är inne och jobbar i en zon som den inte är bekväm med, du befinner dig konstant utanför just din comfort zone, zonen där du når dina resultat. Smärtan, krampen försvinner och det blir enklare och enklare för varje steg. Vad det än var som tidigare kändes konstigt så försvinner det. Det enda du behövde göra är att fortsätta, inte sakta ner och börja gå bort krampen utan fortsätta, det är bara att driva igenom för kroppen glömmer av krampen så länge du bara fortsätter igenom. Kroppen vänjer sig vid att vara utanför sin comfort zone, varför? För att du driver igenom utan att sakta ner, du må växla upp men du växlar aldrig ner.

Resultat är det vi får utav att jobba utanför vår comfort zone, för det är där ute det händer, utanför din comfort zone. Det är du som bestämmer, inte kroppen, inte huvudet utan DU.
Kroppen är din robot och du håller i spaken. Du är den som får allt att hända.
image

2 days out from Tough Viking 2015

Två dagar ifrån årets hinderbanelopp som består av 8km löpning med brutala hinder, närmare känt som Tough Viking.

Provsprang 8 km rent igår kväll med lutning på löpbandet för att utmana kroppen lite mer och det tillsammans med mannen vid min sida. Springer ju som sagt Tough Viking tillsammans med Sebastian som par så igår vart det bara att haka på honom i samma tempo.

8km slutade på 50min vilket inte är illa pinkat. Räknar med att jag ska kunna löpa milen någonstans mellan 1h-1h 5min men det får bli någon annan gång… ;)

image

Starta dagen med en mugcake

Muggkaka är någonting jag brukar göra till frukost när jag inte gått på diet eller valt att äta havregrynsgröt med jordnötssmör på morgonen. Det går snabbt att göra och smakar dessutom grymt gott och går ett experimentera med, byta proteinpulver eller servera med lite olika tillbehör. Man kan helt enkelt hitta sin egna muggkaka genom att testa sig fram men här kommer ett av mina tips! ;)

Nyttig chokladmugcake.
Recept till en fantastisk chokladmugcake.
1 Ägg
0,5-1dl – Chokladprotein.
0,5 dl – Havregryn
0,5 dl – Mjölk.
+ Lite bakpulver.

Häll upp smeten i en mugg eller i en djupare skål beroende på hur du vill ha din muggkaka.
Ställ in skålen i mikron och värm den på full effekt under ungefär en och en halv minut, lite beroende på hur fast du vill ha den, man får helt enkelt testa sig fram för att se vad som passar en i smaken. Ett tips är att krossa några blåbär, hallon eller jordgubbar och blanda det tillsammans med kvarg och servera det till din mugcake. :)

Kompisar är ni kvar?

Laddar upp för träning tillsammans med mannen min och jag har ingen aning om vad han har planerat för oss idag mer än att det är pull and press upplägget som ligger i fokus just nu. Våra träningspass brukar se ut så när jag och mannen tränar tillsammans, han roddar, jag följer. Med andra ord så har jag ingenting att säga till om utan det är bara att bita ihop, hitta fokus, kraft och bara kötta! :)

Åtta kontorstimmar gjorda, lite segare än vanligt mot slutet av dagen men igenom är vi vilket känns grymt skönt. Det råder fortfarande bra väder ute vilket gör det hela lite lättare. Värst är det under dem dagarna när det varit fint väder under hela arbetsdagen men att det sedan mot dagens slut börjat mulna och bli kasst väder när det äntligen börjar bli dags för mig att gå hem. Hur som helst så ska jag inte klaga när det faktiskt är bra väder idag, positiva tankar nu när det är hemgång och dags för eftermiddagens mellanmål, kvarg!

Dieten går som den ska, lite ovant i början men det ger med sig mer och mer varje dag. Mina kompisar verkar ha förökat sig från två till fyra vilket är mer är värt att gilla, framåt kompisar!image

Tävlingslicens – check

Det är någonting speciellt med att ha fasta mål att rikta in sig på framöver. Dagarna har helt plötsligt en lite större mening än att bara gå till jobbet för att jobba åtta timmar, ta sig till gymmet för att träna lite, äta mat och ta sig hem för att sätta ”maskinen” på repeat igen för att göra samma veva den kommande dagen därpå. Allt blir helt plötsligt mycket enklare!

Vad kan dessutom vara härligare än just denna fantastiska onsdag! Det är grymt väder ute, jag sitter inne på ett härligt humör och ska ha träning på eftermiddagen innan jag får krypa ner bredvid min älskade man igen. Som grädde på moset så blev tävlingslicensen klarskriven och godkänd idag av SKKF för tävlingsåret 2015 vilket känns grymt bra!
image

GMU 2015, Trängregementet

Det sitter riktigt fint att kolla ner på det här pappret. Min resa börjar här idag.
Antagningar är klara och nu väntar GMU. Gott om tid att träna, gott om tid att öva.

Men nu är det bestämt, till hösten lämnar jag Telia för försvarsmakten. GMU här kommer jag! :D

image

En dag på rekryteringsmyndigheten

Min antagningsdag började med att jag fastnade vid grinden hos vakten vilket blev en fantastisk start på dagen, speciellt när man är sådär lite lätt nervös inför antagningsproven haha. Efter lite datastrul så släpptes jag in på Göteborgs Garnison och fick vandra ner genom allén till rekryteringsmyndigheten. Väl inne på rekryteringsmyndigheten var det bara till att skriva in sig, lämna in alla papper och ta emot sin mapp som man skulle bära med sig under dagen. Lämnade in mina saker i mitt skåp som jag fått för dagen och sedan var det dags att sätta sig och göra dem teoretiska proven på datorn.

Direkt efter datortesterna så var det dags för en massa läkarundersökningar för några av oss, vissa fick gå direkt till psykologen. Började med att mäta min muskelstyrka i isokaien samt mätte min längd och vikt. Fick även göra EKG, mäta blodtryck och göra lite rutinkontroller på både rygg och nacke samt hörsel och syntest. När alla läkarundersökningar var gjorda så var det dags att sätta sig på cykeln och börja trampa, mjölksyretest. Måste ändå säga att det var det värsta jag gjort på länge, hatar mjölksyra, rent gift.

Slutsteget för min del var att göra intervjun hos psykologen som skulle bedöma min lämplighet till att tjänstgöra i försvarsmakten. Samtalen följdes upp med en rad olika frågor. När psykologintervjun var klar och godkänd så fick jag tala med en yrkesvägledare som informerade mig om olika tjänster, försvarsmakten och lite utbildningar.

Jag kan lätt säga att inte hade förväntat mig att det skulle vara ett sånt rappt tempo som det var, hela förmiddagen bokstavligen sprang iväg och jag sprang från ett rum till ett annat och gjorde tester. Såhär i efterhand när man hunnit landa lite så måste jag säga att jag hade grymt roligt igår. Fick ju tävla mot mig själv ;)
image

20 April – Vägen till grönt

Jag är uppe tidigare än vanligt idag och det har i princip precis hunnit bli ljust ute. Även om klockan normalt sett ringer 06:30 varje morgon vilket också är tidigt så är det enklare att gå upp idag än vad det brukar vara alla andra morgnar under veckan. Sitter för tillfället i sängen och försöker få i mig min frukost och blickar lite smått på tv:n som är på i bakgrunden.

Bockade av min checklist igår kväll, packade väskan med allt jag behöver ha med mig under dagen, la ner alla papper och kollade så att jag inte missat något papper. Lagt tillbaka ID kortet i plånboken så att jag inte skulle åka ifrån det på morgonen. Gud vet vad jag inte gjorde igår haha.

Om du läst lite lätt mellan raderna nu så märker du nog att jag är lite smått nervös och full av förväntan. Följ med mig under dagen på min antagningsdag, vägen mot grönt börjar här och nu!

Inov-8, FASTLIFT 335

inov8-fastlift-335-167076Har gått i tankarna på att skaffa mig ett par nya träningsskor och kollat på lite olika skomodeller där lyftarskor är ett av dem. Vill gärna ha ett par lyftarskor och ett par allroundskor och kunna använda mina Nike som jag har idag till enbart min gruppträning. Det senaste jag tittat på har varit lyftarskor och där har jag faktiskt hittat vilka jag vill ha. Skorna som just nu står på önskelistan när det kommer till lyftskor just nu är dessa snygga, Fastlift 335 från Inov-8.

Vi är redo – är du?

Vi börjar räkna ner dagarna här hemma. Det är för första gången som vi löper ett stort hinderbanelopp tillsammans och hur känner man inför det. Jag har ingen aning om vad som väntar rent fysiskt och psykiskt mer än det jag bara kan föreställa mig vilket är en tjusning i sig. Jag vet att jag springer loppet tillsammans med en riktigt stabil människa både psykiskt och fysiskt som kan driva mig till max. Vetskapen om att jag alltid genomför det jag säger att jag ska genomföra på grund utav min envishet och vilja till att aldrig vara den som förlorar eller vara den som precis stryker mållinjen känns rätt så tryggt. Allt handlar om att kriga från A till Ö, sen kan man diskutera.

I helgen är det i alla fall dags, Tough Viking 2015, Slottsskogen Göteborg.  Både rustade med kompressionsutrustning ifrån Zeropoint samt med var sin actionkamera på kroppen. Hela loppet kommer filmas från två håll, från hans och ifrån mitt. Ska bli grymt kul att sätta dem bredvid varandra efter det att loppet är gjort och se hur man har reagerat under tidens gång.

Sju dagar kvar tills vi löper, hoppar och lyfter, sliter och drar, krälar i lera och badar i vatten. Allt det, tillsammans.
Vi är redo – är du?

Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var nervös

Jag betvivlar inte på att jag inte skulle ha det som krävs varken fysiskt eller psykiskt för att klara antagningsproven men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var nervös inför testerna. Det är lite samma nervositet jag hade på hästryggen när jag tävlade i ridsport, en härligt nervositet som har en stor gnutta jävla anamma i sig. Mitt i den nervositeten finns det en del adrenalin också som kommer tillsammans med den typen av nervositet, den typen av adrenalin som gör att man går på skarpt läge hela dagen igenom, pigg och alert. Det är en av dem typerna av kickar som är grymt härliga att känna.

Det är inte långt kvar nu, dagarna har i princip bara susat förbi och nu är det bara tre dagar kvar. Har fram till dess världens bästa stöd utav Sebastian, mannen som tror på mig i alla lägen och som har en förmåga att läsa mig rakt upp och ner som en öppen bok. Min mentalitet och mitt psyke när det kommer till min träning och även i pressade situationer så ger jag honom all credd för den utveckling jag gjort på dem områdena, finns nog ingen som skulle kunna förbereda mig bättre på vad som komma skall.

På måndag gäller det. Inga frågor, bara kör.
image

Hitta nya övningar

Fruktansvärt skön övning där man enkelt hittar kontakt med både rumpan och baksida lår. Definitivt en ny medlem bland favoriterna under benpassen! :)

Tycker personligen att det är viktigt att hålla en bra variation på sin träning, hitta nya övningar och våga testa på nya saker. Allt för att låta musklerna chockas av att det kommer nya övningar den inte känner igen. Mitt i all variation så ska man inte heller glömma dem stora basövningarna som marklyft, knäböj, militärpress och så vidare.

Här har ni en video på övningen jag fallit för, perfekt att ha med under benpassen!

Vem sa något om fredag?

Förnekar brutalt över insikten att det är fredag idag. Fredag på kontoret som alltid betyder fredagsfika och idag kallar vi den närmare bestämt för kanelbullefika. Det finns en liten pygmé Paulina på axeln som sitter och slickar sig om munnen och såå gärna vill ta en liten liten smakbit av en kanelbulle men icke sa nicke. Vi räknar ner dagarna, förnekar att det är bullfika, håller käften och äter lite mer kvarg och nöjer mig med min vita prins, Celsius Lime. :)

Fantastiskt härligt dock med insikten av att det faktiskt är helg om ett par timmar. Sitter fint med ett par dagar då man kanske trots allt kliver upp precis samma tid för att morgonträna men den markanta skillnaden på vardag och helg är att man faktiskt sover ”lättare” och mer avslappnat, åtminstone vad jag märker personligen.
image

Två stora favoriter under ryggpassen

Två stora favoriter under mina ryggpass. Har börjar ”lära känna” min rygg allt mer och mer, stärker upp den och hittar bättre kontakt för varje dag. Målet kommer alltid vara att kontrollerat kunna träna ryggen på ett skonsamt och säkert sätt och samtidigt kunna lyfta tungt. Det andra målet är att kunna göra en fullständigt chin men det är någonting som är på väg vilket betyder att det bara är att fortsätta träna på och fokusera på målet. :)

Två stora favoriter under ryggpassen – Sittande rodd och marklyft.

Motionstävling på jobbet – som kirrat

Som många förmodligen vet vid det här laget så har jag som jag nämnt tidigare flera mål inom tidsperioden två månader. Naturligtvis finns det fler mål efteråt men fokus ligger nu till 100% på den närmsta tiden och på målen som inträffar då.

Tävlingsmänniska som jag är så kan det väl inte bli bättre när man på jobbet bestämt sig för att ha en motionstävling som sträcker sig under en period på fyra veckor, med andra ord nästan hälften av min period då mina mål infaller. Blir det mer lägligare än så?
För varje gjord aktivitet så får man strecka ett streck i boxen och tro det eller ej så kommer det bli många streck för min del haha, speciellt när 1 gympass sträcker sig mellan tidsomfattningen 1-1,5h minst.

Roligt initiativ som man tagit på jobbet, i alla fall enligt min mening som ser en vinning i att gå upp i trappor eller att lyfta och dra i skrot på gymmet. Jag gillar att se fördelen med motion, vad den gör mot och med kroppen och dess positiva effekter på vardagen så är det någonting jag anser är värt att spendera tid på så är det motion, för det förlorar man aldrig på i längden.